Gode råd og trin-for-trin-guide til Kulturspireuddannelsen - inklusiv inspiration til undervisningsplaner.


En kort beskrivelse af Kulturspireuddannelsen
Et længere forløb (8 x 3 timer), hvor flere unge deltager i en uddannelse, som KU.BE udviklede sammen med Idrætsprojektet. Her lærer unge om, hvordan kulturevents kan udvikles, og afprøver i praksis at udvikle, planlægge og afvikle deres egne events i huset. Efterfølgende deltager nogle af kulturspirerne selv i at uddanne næste kuld for på sigt at skabe et bæredygtigt ungdomsmiljø drevet af unge selv.


Udfordringer, uddannelsen skal imødekomme er 
-    at unge har manglende kendskab til muligheder for at udnytte faciliteterne i huset og skabe egne større og mindre events og foreninger. 
-    at unges fællesskaber ikke har en genkendelig position i et kulturhus (som fx etablerede foreninger eller lejere)


Formål for de unge
- At blive bevidstgjort om kulturhusets muligheder for kulturel udfoldelse 
- At  skabe en ramme, hvor deres egne interesser, ideer og drømme kan udfolde sig
- At opleve fællesskabet mellem deltagerne og mellem deltagerne og huset
- At få kompetencer, viden og erfaring med at skabe og afvikle kulturelle begivenheder og facilitere fællesskaber.
- At få et vedvarende tilhørsforhold og engagement i kulturhuset og på længere sigt (efter gentagne uddannelsesrul) tablere et selvstændigt frivilligt fællesskab for unge og udvide ungdomsmiløjet i huset


Formål for de arrangementansvarlige 
- At skabe en platform, hvorfra unge selv kan udvikle fællesskaber og skabe et ungdomsmiljø i huset, og dermed skabe et bæredygtigt kulturhus, hvor det selvorganiserede møder det traditionelle, og hvor nye trends udfoldes i huset.


Guide: Før uddannelsen
-    Trin 1: Sikr jer, at huset har de nødvendige ressourcer i form af budget, undervisere (frivillige, ansatte eller eksterne samarbejdspartnere) og ledige lokaler. 
-    Trin 2: Påbegynd udviklingen af uddannelsens indhold, herunder hvilke temaer, der skal være 
-    Trin 3: Udvikl de konkrete undervisningsplaner (find inspiration fra vores undervisningsplaner til højre)
-    Trin 4: Lav annoncemateriale til on- og offlinepromovering af uddannelsen (se eksempler på vores flyers til højre og i bunden af siden).
-    Trin 5: Besøg skoler og andre ungeknudepunkter og fortæl om uddannelsen (Kom ud af kulturhuset og ind i de lokale unges verden). Sørg for at de kommunale medarbejdere, der arbejder med unge, bliver involveret og informeret.


Guide: Under uddannelsen 
-    Trin 1: Vær tidligt klar til at tage godt imod deltagerne i husets indgang
-    Trin 2: Sørg for at i tidligt skaber et godt fællesskab i gruppen (se undervisningsplanerne til højre). Lav evt. logoer eller særlige navne til hvert eneste rul. 
-    Trin 3: Gør det nemt at kommunikere og holde kontakt. Opret en facebookgruppe og kommuniker ofte og præcist. Sørg for at minde de unge om, hvornår næste gang er, og følg op kort tid inden.
-    Trin 4: Understøt, at de unges ideer rent faktisk kan blive ført ud i livet. Ikke alt er muligt, men meget kan udføres på den ene eller anden måde.
-    Trin 5: Giv de unge plads til at gennemføre deres events, og vær klar til at binde de løse ender sammen. Fejr succeserne og find læringer sammen med de unge. 
-    Trin 6: Udlever diplomer eller andre former for synlige anerkendelser af det, de har opnået. (Se vores udgave af diplomet til højre). 
-    Trin 7: Sørg for at evaluere uddannelsen på en sjov måde, inden I slutter. Inviter eventuelt en eller flere til at skrive en artikel eller andet om deres oplevelser. (Læs "Det bedste ved Kulturspireuddannelsen: Nye venner, frie tøjler og masser af bevægelse"). Gør det tydeligt, hvordan de kan fortsætte med at deltage i huset (ved at lave flere events, ved at blive undervisere på næste hold, ved at oprette en forening eller blive frivillig i huset - eller blot ved at komme og deltage i huset. Giv evt. en række særlige privilegier til dem, der har deltaget, i form af gratis billetter til koncerter og fællesspisninger). 


Guide: Efter uddannelsen
-    Trin 1: Følg tidligt op med de unge, og spørg, om de har lyst til at gentage deres event eller lave en ny. Kommuniker ud i Jeres facebook-gruppe.
-    Trin 2: Inviter alle kulturspirerne til reunion flere gange i den efterfølgende periode, og gå i dialog med dem om, hvordan de kunne forestille sig at være mere aktivie i kulturhuset.
-    Trin 3: Når I forbereder næste rul, så inviter tidligt Kulturspirerne til at være med til at arrangere, udvikle og deltage på næste rul.


Gode råd
-    At etablere en uddannelse kan være et omfattende og ressourcekrævende initiativ at udvikle og drive i et kulturhus. Det kræver vedholdenhed og gentagelser over mange gange. Det er dog den indsats i projektet På Kanten af Kulturen, som har haft det mest genkendelige format for både ansatte og unge. Dermed vil der omkring denne uddannelse kunne opstå mange sideløbende og afledte aktiviteter og fællesskaber.

-    Sørg for, at I tager udgangspunkt i de ansatte og frivillige I allerede har, som ønsker at give noget af deres egen erfaring med videre. 

-    Sørg for, at kulturhusets forskellige medarbejdere alle sammen får en rolle på uddannelsen, så de kan fortælle om netop deres rolle, og så der bliver skabt gode sociale relationer mellem de unge og huset. I den forbindelse skal I sikre jer, at de ansatte også kan deltage til ’eksamen’, og når de udviklede events eller andet bliver afholdt. 

-    Gør det nemt at komme med og være med: Uddannelsen skal være gratis at deltage i, og det skal gøres nemt at tilmelde sig og være med. Vi anbefaler, at I vælger et format, hvor man kan møde op og deltage på dagen. I KU.BEs første rul deltog 15 unge. Ni tilmeldte sig på dagen eller dagen før. 

-    Ansøg puljer eller fonde, som yder tilskud til lokale fællesskaber, iværksætteri, kultur- og idtrætsaktiviteter, sommerferieaktiviteter eller andet. Brug værktøjer og inspirationsmateriale fra KU.BE og tilpas det til jeres egen lokale virkeligehed. 

-    Gå i dialog med klubberne om eventuelt at udvikle uddannelsen sammen. Kulturhuset kan til tider være i kamp med de lokale ungdoms- og fritidsklubber om at få de samme unge mennesker til at benytte sig af netop deres tilbud. Kulturspireuddannelsen skal være et gratis tilbud og vil kunne være er et af de særlige elementer, hvor unge kan få nogle helt andre muligheder for at skabe selv og erhverve sig nogle kompetencer, som også vil kunne komme klubberne til gode i form af unge eventskabere. 

-    Når I planlægger uddannelsen, så find traditionelle anledninger, såsom fx Kulturnatten, fastelavn, eid, grundlovsdag, skolernes ferieuger eller andet, hvor de aktiviteter, som de unge udvikler, naturligt kan foregå.

-    Sørg for, at I kan tilbyde forplejning, da uddannelsesgangene ofte vil ligge i det tidsrum, hvor de unge normalt får aftensmad.

-    Fokuser på de interesser, trends og ideer, som er aktuelle for de unge, der er på uddannelsen lige nu. Giv slip på de forestillinger og kategorier, som I umiddelbart selv definerer som værende en rigtig kulturbegivenhed.


Materialer
- Inspiration: Se undervisningsplaner, undervisningsmateriale, diplomer og flyers fra Kulturspireuddannelserne i KU.BE til højre her på siden.
- Inspiration: Læs artikel skrevet af en af Kulturspirerne i KU.BE om forløbet: Det bedste ved Kulturspire-uddannelsen: Nye venner, frie tøjler og masser af bevægelse
- Inspiration: Links til de events, Kulturspirerne indtil videre har afviklet i KU.BE:
   Kulturspirerne: Menneskestratego,
   Kulturspirerne: Skraldeløb og
   Kulturspirerne præsenterer: Bordrollespil og våbenværksted
- Inspiration: Link til KU.BEs instagramkonto for unge (med billeder fra Kulturspireuddannelsens forskellige faser: instagram.com/ungikube 


Personer
I Kulturspireuddannelsen anbefaler vi, at alle funktioner i hele huset bliver involveret: Leder + Kommunikation + Arrangementsafdeling + Frivilligkoordinator + Frontpersonale m.fl.
Inviter eksterne samarbejdspartnere ind, som kan bidrage på et af modulerne. Det kan være en frivillig, der er god til at kommunikere på sociale medier, søge penge eller som er god til hurtigt at lave events.