Hvad er 'Relationstilgangen'?
Enighed omkring det gode værtsskab er en forudsætning for at kunne levere den service, det er at give plads til forskellige unge i kulturhuset.
Centralt er den tilgang eller det mindset, som skal gennemsyre den måde, forskellige unge bliver mødt på af husets frontmedarbejdere. Dette har vi kaldt relationstilgangen.
Beskrivelsen af denne er placeret her i fasen ’3. Forudsætninger’, fordi vi anbefaler, at ledelsen definerer denne – evt. i samarbejde med frontmedarbejderne selv.
Relationstilgangen forbinder således kulturhusets visioner og principper med den måde, medarbejderne går til deres arbejde i hverdagen. Derfor er det vigtigt, at de vilkår, principper og arbejdsgange, som udgør rollen og forventningerne til opgaveløsningen for frontmedarbejderne, er defineret på forhånd. Således er det ikke op til den enkelte ansatte at definere ’relationstilgangen’, men blot at blive oplært og gennem erfaringerne dygtiggøre sig heri.
Målet med relationstilgangen er at konkretisere, hvordan frontmedarbejdere skal agere for at skabe mere plads til unge i hverdagen.
Relationstilgangen og forventninger til rollen som kulturfacilitator dvæles der ved her, da erfaringen i projektet peger på, at ’mødet mellem frontmedarbejdere og unge’ er helt centralt for at kunne skabe mere plads til unge. Erfaringen fra KU.BE viser også, at det er her, en vedvarende og dedikeret indsats kræves for at ændre mindsettet.
At arbejde med realtioner er altid situationsbestemt
Mennesker - også unge - er forskellige. At arbejde med relationer er som udgangspunkt altid situationsbestemt. For at kunne træffe de rigtige beslutninger i en til tider kaotisk hverdag som frontmedarbejder, kan det derfor være en stor hjælp, at husets grundprincipper udleves i nogle konkrete praksisser, som alle i huset kender og arbejder med.
Værktøjerne udgør samlet set det, vi betegner ’relationstilgangen’. Vi mener, det er en central forudsætning for at kunne give unge en god modtagelse. Værtkøjerne er inspireret af de socialpædagogiske metoder, som Idrætsprojektet praktiserer, og som er tilpasset rammerne for frontmedarbejderne i KU.BE.
Værktøjerne henvender sig primært til det personale, der skal lære nye frontmedarbejdere op.
I KU.BE er hverdagsarbejdet for frontmedarbejderne formet af
1) husets rekrutteringsprofil, ansættelsesvilkår og jobopslag
2) Oplæringsforløb
3) Serviceprofil og medarbejderkompetenceskema.
Gode råd
- At ansættelsesforhold er af længere varighed, så der skabes mere genkendelighed, tryghed og velkommenhed.
- At det fremgår som et vilkår for ansættelsen, at man skal have lyst til at arbejde med unge.
- At der i forskellige rollebeskrivelser og målsætninger ekspliciteres, hvordan der arbejdes med unge, og at der bliver fulgt op på dette (fx at der skal bruges tid på dialog og samvær med unge).
- At relationstilgangen skal kunne være mulig i en travl hverdag, hvorfor det skal være tydeligt, hvordan (og hvilke) andre opgaver kan nedprioriteres.
- At der skabes de nødvendige forudsætninger, herunder enighed om de grundprincipper, der guider alt arbejdet for frontmedarbejderne. Det er vores anbefaling, at ’Forudsætninger’-fasen iværksættes, før man kaster for mange ressourcer i at tiltrække unge, da der vil være stor risiko for, at mange unge blot vil føle sig afvist og ikke komme igen.