Hvordan sætter man grænser, når man samtidig skal være rummelig?

"Hvilken kultur eller identitet har huset egentlig? Hvordan vil vi gerne møde unge?"

Spørgsmålet kommer fra en nyansat frontmedarbejder på det månedlige personalemøde i KU.BE i oktober 2020.

Idrætsprojektet var værter for et forløb med en række workshops og to ugentlige aftensparringer gennem et halvt år. Fokus har været at træne en række socialpædagogiske værktøjer i hverdagen og skabe et rum for løbende evaluering af disse metoder.


Hvilken retning løber vi i, og hvorfor?
Den nye frontdeskers spørgsmål satte dog arbejdet med unge i et nyt perspektiv, hvor der efter mere end to år med konstante ‘trials-and-errors’ var brug for at vide: Hvad er det, vi vil? Hvilken retning løber vi i, og hvorfor?

I temaet ‘3. Forudsætninger’ beskæftiger vi os med, hvordan man på baggrund af en vision og en analyse af Udgangspunktet (2. Udgangspunktet - selvrefleksion og introspektion) kan foretage nogle justeringer, der giver de bedste forudsætninger for at skabe plads til unges deltagelse i kulturhuset. 

’3. Forudsætninger’ præsenterer de centrale justeringer, som kan skabe større rummelighed, hvor flere unge får plads til at ‘være, lære og skabe’ i kulturhuset.


Være, lære og skabe
‘Være, lære og skabe’ er tre aspekter af unges deltagelsesformer, som indrammer de måder, vi har observeret og hørt forskellige unge kan og vil være en del af kulturhuset på.

Justeringerne i KU.BE er ændringer i principper og mindset, rammer og vilkår, arbejdsgange og kommunikation, som huset har gennemført i løbet af de organisatoriske modningsprocesser og kulturændringer.

Vi håber, I som kulturhus kan lade jer inspirere af de greb og tilgange, som er skabt i den iterative udviklingsproces, og de læringer, som er opstået i det afsluttende analysearbejde.

Dette tema handler altså om et justere Udgangspunktet og vil komme med forslag, som vi i retrospekt gerne ville have initieret tidligere. Det er altså KU.BEs kontinuerlige ‘trial-and-error’-proces, der tilsammen udgør fundamentet for disse forudsætninger, som er nødvendige for at åbne huset op og gøre det endnu mere tilgængeligt.

Dette tema og værktøjerne, der beskrives, henvender sig primært til ledere og andre i kulturhuse, der har ansvar for at skabe husets vision, rammer og profil.