Værktøjerne her på siden har til formål at klæde de ansatte bedre på til at byde unge indenfor og sikre en god velkomst.

Der er fire grundsætninger i relationstilgangen, som skal give et fælles fundament, når I skal møde unge i hverdagen:

  • Byd altid velkommen og sæt rammen - skab inspiration, tydelighed og anerkendelse gennem en god modtagelse
  • Vær personlig, men ta’ det ikke personligt - skab en balanceret relation
  • Dyrk succesoplevelser og lav sparring omkring udfordringer - skab plads til refleksion og læring
  • Tillad fejltagelser og gå kun i beredskab, når det kræves - skab tydelighed om grænser og giv alternativer


Unge bruger ikke huset på samme måde som andre - og det er heller ikke målet
Kulturhusets foreninger og en stor del af de øvrige brugere besøger kulturhusets med bestemte formål: At deltage i en foreningsaktivitet, at bruge legefaciliteterne med børn eller venner, eller at deltage i et af husets åbne arrangementer. Unge bruger ikke nødvendigvis huset på samme måde, og det er heller ikke målet. Det betyder, at husets medarbejdere står med en anden opgave, når de skal forsøge at forbinde unge til huset og vise husets muligheder for deltagelse og udfoldelse.


At lære ved at bryde de uskrevne regler
Som ung kan man føle sig på udebane, usikker og uvelkommen i et kulturhus, uanset om det er intentionen fra husets side eller ej. Hvordan er kulturhuset anderledes end en fritidsklub, en sportshal, et bibliotek eller et indkøbscenter? Hvad kan jeg her? Hvad må jeg her? Og hvad forventes der, som ingen fortæller, men som jeg må lære ved at bryde de uskrevne regler og få det påtalt?
 

Frontmedarbejderens fornemste rolle: En balanceret relation
Ansatte kan ofte opleve travlhed på vagter, og når man arbejder med relationer, vil der til tider kunne opstå tvivl om, hvordan og hvor meget man skal tage på sig af unges udfordringer. 

Som frontpersonale er dit mål ikke at være hverken terapeut, socialrådgiver, bedste ven eller politimand. Din fornemste rolle er at have en balanceret relation, hvor du altid får unge til at føle sig velkomne i huset ved at hilse på hver og en, oftest husker de unges navne, fortæller dem, at du er glad for, de er kommet, og at de er med til at gøre huset et fedt sted at være - samt at du har som ambition, at du kan finde et match mellem deres interesser og drømme og de muligheder, kulturhuset har. Husk på, at alle unge har talenter, og hvis de kan udfolde dem i KU.BE, bliver huset et federe sted.

 

Gode råd
I arbejdet med unge anbefaler vi, at frontmedarbejderne sikrer ALTID AT HILSE

  • at introducere sig selv med fornavn
  • at spørge, hvad de unge hver især hedder, og dermed lægger byggesten til en god, personlig relation
  • at fortælle de unge, at det er fedt, at de er kommet, og at du sætter pris på, at de er i kulturhuset
  • at du rammesætter: Spørg, om de ikke har lyst til at vide, hvad de kan lave i huset, og tag dem med til Ungevæggen. Fortæl hvad men kan, må og ikke må.


Husk, at det for nogle unge

  • kan opleves intimiderende at fortælle, hvad man hedder.
  • kan være utrygt at blive afkrævet svar
  • giver anerkendelse blandt vennerne at gøre det modsatte af, hvad man bliver spurgt om


Husk også - det handler ikke om dig som person
Det handler ikke om dig som person, men den rolle, som andre ser dig i. Hav derfor tålmodighed og forvent ikke, at alle vil hilse på din måde.