Gennem interviews, deltagerkortlægning og fremtidsworkshoppen (se Fremtidsworkhoppens drejebog og program under 'Hvad skal unge egentlig bruge et kulturhus til?) hjalp unge KU.BE med at blive bevidst om den manglende plads for at deltage i huset som ung. Herunder
- børnefamiliers ‘besættelse’ af huset åbne rum
- at der manglede lokaler de kunne bruge
- at aktiviteter enten var henvendt børn eller voksne
- at aktiviteterne kunne findes andre steder, fx i ungdomsklubber
- at aktiviteterne kostede penge, ligesom foreningsaktiviteter krævede betalende medlemskab og langvarig forpligtelse.
Samtidig blev den måde, mange unge brugte huset på - ved fx at hænge ud med venner og lade mobiltelefoner op - ikke anset som en legitim deltagelse. Ansatte såvel som husets øvrige brugere oplevede det som generende, og ofte var det de unge, som måtte flytte sig til fordel for andre.
#mondaytakeover - et rum i rummet kun for unge
For at overkomme disse barrierer og skabe rum til unge iværksatte KU.BE konceptet #mondaytakeover, der skulle fungere som en rambuk ind i husets faste rammer ved at skabe og signalere unges ret til at bruge kulturhuset på deres måde og skabe et rum i rummet, hvor unge havde fortrinsret og kunne deltage i uforpligtende, gratis, spontane aktiviteter - og samtidig selv være med til at igangsætte og skabe nye aktiviteter.
#mondaytakeover startede som fire timers 'takeover' af et større område i huset (Klatrebakken) hver mandag eftermiddag - og har siden transformeret sig til #ungikube: TAKEOVER - som foregår hver eftermiddag mandag til torsdag fra 16 til 18 - (med åbne døre, men her fx programlagt med TAKEOVER-streetdance og thaiboksning hver mandag og onsdag).
Gode råd
En erfaring fra KU.BE er, at det kræver meget tålmodighed, mange gentagelser, tydelig involvering af ansatte i formål og forventninger, en dedikeret koordinerende funktion med tæt kontakt til unge og en samtænkning med husets øvrige initiativer.
Metoden og beskrivelserne skal ikke betragtes som en opskrift, der kan eller skal følges fra a-å, da det vil være forskelligt, hvordan en sådan kickstart videreudvikler sig fra hus til hus. Vi anbefaler, at konceptet bruges som en kickstart, der kan markere husets indsats for at få unge til at deltage.
Materialer (remedier, skabeloner, drejebøger, inspiration)
- Konceptbeskrivelse af #mondaytakeover (se pdf til højre her på siden)
- Invitationer
- Afvikling
- Opgavebeskrivelse for unge-koordinator, udspecificering af roller og organisation
- Aktiviteter og koblinger til andre initiativer