Der eksisterer en guldgrube af musik skrevet af kvindelige komponister fra slutningen af 1800-tallet. Hvorfor hører vi dem ikke i verdens koncerthuse?

Når verdens symfoniorkestre spiller, er sandsynligheden for, at du kommer til at høre et værk skrevet af en kvindelig komponist født før 1985, nærmest lig nul.

Imidlertid eksisterer der en guldgrube af kammer- og orkestermusik skrevet af kvindelige komponister fra slutningen af 1800-tallet frem.

Hvad var det for strukturer i samtiden, der føjede værkerne til glemmebogen? Og hvilke strukturer i dag gør, at værkerne fortsat ikke klinger i verdens koncerthuse? Er vi vidne til en negativ spiral med manglende forbilleder, vanetænkning og netværk, der favoriserer mandlige komponister? Eller er der andre årsager til den manglende kønsdiversitet blandt komponisterne?

En af de glemte kvindelige komponister hedder Tekla Griebel Wandall (1866-1940), og med afsæt i hendes livshistorie og værk diskuterer vi, hvordan vi får skabt en mere divers musikalsk fødekæde. Vi vil også afsøge mulighederne for at få sat bedre fokus på værker af kvindelige kunstnere – ikke mindst så nykomponerede værker får det efterliv, de fortjener.

Som noget helt unikt vil Josefine Weber Hansen (bratsch) og Berit Johansen Tange (piano) fremføre et par af Tekla Griebel Wandalls kompositioner, som der (i parentes bemærket) ikke eksisterer nogen optagelser af.


Vil I spise før foredraget?
Der kan bestilles tapas, hvis I vil spise i KU.BE før arrangementet. Tapas koster 145 kr. Bestil via linket til højre.

Tapas-menuen
Anderillette + cornichoner
Serranoskinke + bagte tomater
Hvide bønner, portobello & persillepesto
Koldrøget laks rørt med friskost og krydderurter
Vesterhavsost & kompot
Ølandsbrød

Debatpanel
Line Tjørnhøj er komponist, kunstnerisk leder og næstperson i Dansk Komponistforening. Har modtaget bestillinger fra DR Pigekoret, Ars Nova Copenhagen, Messiaen Quartet Copenhagen, Theatre of Voices, Det Kongelige Teater, GöteborgsOperan & Share Music Sweden m.fl. Har fået værker opført af Aarhus Symfoniorkester, Esbjerg Ensemble, Århus Sinfonietta, ensemblet Lydenskab, Ensemble Musiques Nouvelles m.fl.

Louise Alenius Boserup er dansk komponist og librettist, født i 1978. Hun står bla. bag operaerne »Silent Zone« (fra 2017) og »Manualen«, som havde premiere på Operaens store scene i maj 2022, samt musikken til Nikolaj Hübbes repertoire forestilling »Napoli« med Den Kongelige Ballet. I november 2019 blev hun tildelt Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens hæderslegat på 750.000 kr.

Tatjana Kandel er leder af Copenhagen Summer Festival 1988-2002, ansat i DR Underholdningsorkestret fra 1989 som producent, fra 2007 som chef. Chef for DR Big Bandet 2007-2009, chef for DRs kor 2009-2012. Fra 2012 ansat som Repertoire- og planlægningschef for DRs ensembler.

Thomas Husted Kirkegaard er ph.d. og postdoc i Musikvidenskab. Han har en bred forskningsprofil indenfor musikhistorie, musikteori og musikantropologi, og han beskæftiger sig blandt andet med historiske kvindelige komponister. Han er forfatter til den første biografi om komponisten Tekla Griebel Wandall.

Moderator:
Musiker og forfatter Henrik Marstal er debattens moderator. Han har skrevet en række bøger om musik, heriblandt biografier om Else Marie Pade og Arvo Pärt foruden om elektronisk musik. Indtil for et par år siden var Marstal en markant kønsdebattør, og han har i en række sammenhænge beskæftiget sig med relationen mellem musik og køn, herunder som medlem af Statens Kunstfond.

 

Type
Debat
Foredrag
Dato og Tidspunkt
Tirsdag 03. oktober 2023Kl. 19:00 til 21:00
Sted
Performance
Pris
75 kr.