Det bedste ved Kulturspire-uddannelsen: Nye venner, frie tøjler og masser af bevægelse
14-årige Leticia har skrevet en artikel om sine oplevelser på Kulturspireuddannelsen i KU.BE.

Leticia Svebølle, 14 år, deltog i Kulturspireuddannelsen i KU.BE fra september til oktober 2020. Som afslutning organiserede hun Skraldeløbet i oktober 2020. Du kan se et billede fra Skraldeløbet til højre (det er Leticia i den rosa hættetrøje) og læse mere om begivenheden her: Skraldeløbet. Her nedenfor er en artikel, Leticia har skrevet om Kulturspireuddannelsen. Til daglig går hun i 9. klasse på Prins Henrik Skolen.

Hvorfor jeg selv valgte Kulturspireuddannelsen
Som judohjælpetræner står jeg altid for opvarmningen på et mine hold. Da det er børn på 5 til 7 år, jeg underviser, skal der altid være noget sjovt med i undervisningen. Vi trænere kunne godt tænke os, at der var mere variation i undervisningen, men det er svært at lave hurtige ændringer på legene, uden at gøre det for komplekst for de små. Jeg læste, at man kunne lære at udvikle aktiviteter, bl.a. lege, på Kulturspireuddannelsen. Det var netop det, jeg manglede, for at forbedre judoopvarmningen!

Mit eget event: Skraldeløbet
En del af Kulturspireuddannelsen beståd af, at man organiserer en event. Vi opdelte os selv i tre hold: Det ene hold lavede en Menneskestratego-aften, det andet lavede bordrollespil og en sværd-workshop, og den gruppe, jeg var i, lavede et skraldeløb.

Vi havde lagt mærke til, at der ligger meget skrald i områderne rundt omkring KU.BE. En god del af dette skrald var engangsbrugsmundbind. Vi var chokeret over, at der var så mange, og ville derfor gerne organisere en event, som havde fokus på skraldoprydning. Da det ikke ville være sjovt for deltagerne bare at gå rundt og samle skrald, valgte vi at lave det til et postløb.

Der var to præmier: Den ene præmie var for dem, der havde samlet mest skrald vægtmæssigt, og den anden var for dem, der havde flest point. Der blev givet et point for hvert mundbind, man havde samlet, og for hvert billede taget ved en af posterne.

Efter at de 17 deltagere havde samlet skrald i en halvanden time, blev der optalt 124 mundbind og 53,919 kg skrald.

Da tiden var gået, blev vi positivt overraskede over, at nogle af børnene plagede deres forældre om at få lov til at fortsætte med at samle skrald. Vi var glade for, at de var så begejstrede!!

Udover at det var en meget god oplevelse at organisere en event, åbnede det vores øjne for den mængde skrald, der lå i gaderne, og hvor meget af det, der faktisk kunne blive indsamlet på relativt kort tid. 


De bedste ting ved Kulturspireuddannelsen
Udover at have lært mig noget nyt, har Kulturspireuddannelsen været god på mange punkter.

Deltagerne har nogenlunde samme alder
Alle deltagere er på nogenlunde samme alder. Det gør, at man føler sig tilpas og har et bedre samarbejde. At arbejde med en, som er meget ældre eller yngre end en selv er ikke altid optimalt, fordi man ikke ser ting på samme måde. På nogle punkter kan det være godt at have forskellige aldres synspunkter, men når man skal planlægge en event, er det bedst, at man tænker nogenlunde på samme måde. Ellers bliver det for besværligt at blive enige om en event, alle gerne vil være med til at afvikle.

Hyggelige pauser
Pauserne, b.la. spisepausen, hvor man spiser sammen, skaber en hyggelig stemning, hvor man kan snakke med unge på nogenlunde samme alder som en selv. Man kan tale om det, man har lavet i løbet af ugen, sammenligne sine skoledage og bare sidde og slappe af med god mad.

Nye venner
Selvom det er hyggeligt at komme til undervisningen sammen med en ven, er det ikke nødvendigt. Uddannelsen er et godt sted at lære nye mennesker at kende. Jeg kom alene og har fået nye venner.

Frie tøjler
Selvom vi blev hjulpet under hele event-organiseringsprocessen, havde vi frie tøjler. De voksne var åbne overfor alle vores ideer og havde altid en ja-hat på. Man kunne komme med en helt syret idé, og de ville være klar til at hjælpe en med at føre den ud i livet. En af grupperne på kulturspireuddannelsen foreslog f.eks. at lave en event med rollespil-fodbold. De voksne sagde, at det var en meget kreativ idé, og at de godt kunne organisere det, men at det ville være indviklet og tidskrævende. Eventen blev ikke til noget - men det var ikke, fordi de voksne havde været imod rollespil-fodbold - det var kun, fordi gruppen selv fik en anden idé og foretrak den i stedet. 

Masser af bevægelse
Det eneste, jeg var bange for, da jeg tilmeldte mig kulturspireuddannelsen, var, at tre timer var meget lang tid, især efter en skoledag fra klokken 8 til 16. Men uddannelsen bestod heldigvis ikke af tre lange timer, hvor man skulle sidde ned og lytte til voksne snakke.

Efter at have hilst på hinanden, indledte vi altid undervisningen med en leg for at komme godt i gang og vække kroppen. Hver gang, der blev udtænkt noget teoretisk, skulle det afprøves praktisk. Når vi fx. udtænkte en måde at ændre en leg på for at give den et andet fokus, blev det straks afprøvet for at se, om det virkede. Dette gjorde, at der kom bevægelse i timerne, som jeg personligt synes var virkelig godt. Ud over at vi bevægede os meget, skulle man sjældent arbejde alene og bare sidde og skrive noter. Det meste foregik i grupper, hvor vi ikke var nødt til at skrive meget ned, men kunne diskutere vores ideer. Den arbejdsmåde adskiller sig, i hvert fald for mig, meget fra den almindelige læring vi har i skolen.

Hvad får man ud af kulturspireuddannelsen?
Jeg har lært, hvordan man kan udvikle aktiviteter og lege ved at ændre på deres fokuspunkt og målgruppe og dermed gøre dem sjovere og generelt anderledes. Denne nye viden har jeg allerede brugt, når jeg skal stå for opvarmningen i min judoklub.

Man kan ikke bare kaste sig ud i at lave en event. Ens idé skal være gennemtænkt og gennemførlig. Under eventen er der altid noget, der skal gøres, og det fortsætter også, når det er færdigt (fx. oprydning). Hvis man ikke har lært, hvordan man laver en struktureret plan for de ting, der skal gøres før, under og efter eventen, kan det hurtigt blive uoverskueligt. I løbet at uddannelsen lærte vi alt, hvad man skal vide, for at lave en vellykket event og fik hjælp til at gennemtænke vores ideer, udvikle dem og få dem sat i gang.

Når kulturspireuddannelsen er gennemført, får man et diplom, som kan nævnes på ens CV. Det kan kun være positivt at have denne erfaring.

Hvorfor deltage i Kulturspireuddannelsen?
Selvom det at organisere events måske ikke er det, du har tænkt dig at lave, når du bliver ældre, synes jeg, at du bør tilmelde dig Kulturspireuddannelsen. Måske kommer du til at brænde for det! Hvis ikke, så møder du nye mennesker, har det sjovt og lærer noget nyt. Eventplanlægning var egentlig ikke noget, jeg havde en stor interesse i i forvejen. Men jeg blev positivt overrasket over, hvor godt jeg egentlig syntes om det, og var derfor meget glad for at have tilmeldt mig.

Hvordan jeg opdagede Kulturspireuddannelsen
Da jeg bor tæt på KU.BE, går jeg tit forbi og har allerede været til forskellige arrangementer i huset. Jeg deltog fx. i et forældre/barn-scratch-kursus for snart fire år siden. Jeg var på vej ind for at aflevere en bog i KU.BE, da jeg så plakaten om Kulturspireuddannelsen, og da jeg kom hjem, undersøgte jeg det lidt nærmere på deres hjemmeside.

KU.BE er på forskellige sociale medier såsom Instagram og Facebook og har deres egen hjemmeside, hvor man kan læse om alt, hvad der sker for unge i huset. På instagram har de to profiler: Den ene hedder 'ungikube' og er især styret af unge, som poster billeder og laver stories.

På billedet nedenfor: Sådan ser noget af 53,919 kg indsamlet skrald ud.