Guitaristen Anna Roemer åbner aftenen med et solosæt med smagsprøver fra hendes nysudsendte og fornemme album Azure. Hun er nok især kendt for sit virke i duoen, Kaleiido, med saxofonisten Cecilie Strange. Som solist opleves hun som en slags musikalsk arkitekt, der tegner sfæriske og minimalistiske lydlandskaber, som både er luftige og vemodige; smukke og intense – og har kant og profil.
Caktus
Caktus’ musik befinder sig imellem det skrøbelige og det stærke - det smukke og det voldsomme – kammermusik og grooves. Caktus er tæt på at være en dobbelttrio, med to basser og to saxer, og med denne samklang og spejling er det oplagt at også temaer spejles, vendes, vrides og udfordres. Gruppen dannedes i Aarhus i 2017, og har siden da spillet mere end 40 koncerter rundt om i Danmark. Debut-udgivelsen ’Under Solen udkom i september 2020 og har fået mange roser med på vejen, bl.a. en Steppeulvsnominering som ’Årets Komponist’, en nominering til ’Årets Album’ ved Danish Music Awards Jazz 2021, og en plads på både Passive/Aggressive’s og Dagbladet Informations årsliste over de 20 bedste danske udgivelser i 2020. Det er den akustiske lyd, der er i fokus og lysten til at eksperimentere og improvisere ind og ud af de ellers stramme kompositioner.
Under Solen: En “af den danske sensommers mest interessante albumudgivelser” (...) “Behageligt betagende og herligt ustyrlige kompositioner” (...) “Kontrabasserne både slentrer tungt og skejer dissonant ud på én og samme tid. Og saxofonerne skifter mellem at følges ad, fingerflettende og harmonisk, til skrigende at stikke af fra hinanden.” (Louise Rosengreen, Information, 11/9-20)
https://www.facebook.com/Caktusmusic
https://youtu.be/3OPv9tE9tnA
https://youtu.be/JL2OqLns9dE
https://soundcloud.com/caktusmusic
Caktus:
Maria Dybbroe – altsax
Zeki Jindyl– altsax
Thorbjørn Kaas – cello, kontrabas,
Frederik Hagner – kontrabas
Tobias Andreassen – trommer
Foto: Simon Læssøe
PRESSE
"Med ’Under Solen’ har bandet Caktus begået en serie åbne kompositioner på en fuldendt og poetisk debut-LP (...) Caktus’ lydlige idealer findes i nærmest Ornette Colemanske kompositioner og en til tider kogende, krautrockende rytmegruppe."
(Simon Christensen, Passive/Aggressive, december 2020)
“De fem musikere gled fuldstændig ubesværet frem og tilbage mellem stramme kompositioner og fri, legende improvisation, og forrest stod hovedpersonen med lukkede øjne og en musikalsk sensibilitet, som mange unge musikere må drømme om at kunne finde frem til. Maria Dybbroes øre og udtryk er da også blot nogle af grundene til, at hun har udviklet sig til at blive en af de mest interessante skikkelser på den danske scene for improvisationsmusik. Hun er - og var også denne dag - fuldstændig tilstede i musikken, inde i hver en tone og klang”
(David Dyrholm, Politiken, juli 2021)
“Fra det indadvendte, tyste til det freejazzede skælvende” (...) “Der er noget pastoralt på færde her, og det smukke album både kradser og vokser på en for hvert lyt.”
(Andreo Mielczarek, Kristeligt Dagblad, oktober 2020)
”’Deres eventyrlystne møde med altsaxofonerne er fyldt med glæde og originalitet.(...) Pladen er afvekslende og skiftende i lyd og stemning. Der er en masse små detaljer undervejs, der er værd at lægge mærke til."
(Niels Overgård, Jazznyt-bloggen, december 2020)