En solformørkelse varsler slutningen på en anden verden, blandt mange udryddelser. Når månen opsluger solen, frygtes det, at natten vil herske for evigt, og at Tzitzimimerne vil stige ned på jorden for at æde mennesker.
Vi starter festivalen med en aften, der skildrer amerikanske historier og mytologier. Forestillingen indrammes af opførelser af to narrative, grafiske partiturer af Raven Chacon, mens Naomi Rincón-Gallardos tre kortfilm, der udgør The Tzitzime Trilogy, fungerer som aftenens omdrejningspunkt.
American Ledger No. 1 er et narrativt partitur til performance, der fortæller skabelsesberetningen om grundlæggelsen af Amerikas Forenede Stater. I kronologisk nedadgående orden formidles øjeblikke af kontakt, lovgivning, voldelige begivenheder, opførelsen af byer og udslettelsen af jord og verdenssyn gennem grafisk notation og realiseres ved hjælp af vedholdende og slaginstrumenter, mønter, en økse og træ, en politifløjte og en tændstik.
Tzitzimimerne var kvindelige guddomme i aztekisk mytologi. Som sådan var de forbundet med frugtbarhed og regn, men frygtede for deres evne til at stige ned på jorden og fortære mennesker under solformørkelser, hvor det frygtedes, at mørket ville herske for evigt.
Mægtige mesoamerikanske guddomme spiller centrale roller i Rincón-Gallardos film, hvor præ-hispanisk kosmologi møder queer-futurisme i et dystert landskab af planetarisk katastrofe. Filmens karakterer er født ud af lokale og planetariske økologiske nødsituationer, aktuelle og historiske uretfærdigheder og patriarkalsk undertrykkelse, uden illusioner om en "lys" fremtid:
Adapted to the ruins
We don’t demand a future
We metabolize toxins
one more dose of cyanide!
…lahgo adil’i dine doo yeehosinilgii yidaaghi
(oversat fra navajo: "opfører sig mærkeligt/anderledes i selskab med fremmede")
Inspireret delvist af Cardews Treatise, men mere af Navajo- og Pueblo-ikonografier, især de gamle petroglyffer, der er udskåret i den vulkanske sten på Albuquerque's vestside. Stykket opstod dog som en reaktion på nogle lyttere (eller opførende af mine tidlige værker), der mente, at de burde høre en slags "indiansk indflydelse" i min musik. Hvad det så end betød (for dem). Så dette værk lægger den byrde i hænderne på hvide opførende, da de udgør flertallet i musikinstitutioner i dette land. Der er ingen instruktion eller forventning om, at de nødvendigvis skal producere en bestemt musikstil (ikke i dette værk, og egentlig heller ikke andre steder), men jeg ville se, om de ville pålægge sig selv antagelser ved at blive konfronteret med oprindelige symboler, en navajo-titel og vide, at det var skabt af en oprindelig komponist.
Program
Raven Chacon: American Ledger No. 1 (2018)
Naomi Rincón-Gallardo: Verses of Filth (2021)
Naomi Rincón-Gallardo: Sonnet of Vermin (2022)
Naomi Rincón-Gallardo: Eclipse (2023)
Raven Chacon: …lahgo adil’i dine doo yeehosinilgii yidaaghi (2004)
MINU _ festival for expanded music | www.minufestival.com
MINU_festival_for_expanded_music er en københavnsk festival, der præsenterer kunst på grænsen mellem eksperimenterende musik og andre medier. Festivalen udvider definitionen af musik ved at præsentere det ikke-musikalske som musikalsk.
Når du køber billet til MINU 2024 får du adgang til alle festivalens 16 forskellige forestillinger mellem d. 26/11-01/12. Se det fulde program på www.minufestival.com
MINU 2024 har to slags billetter tilgængelige:
150 kr - festivalbillet, der giver adgang til alle begivenheder på festivalen
200 kr - festivalbillet + 1, der giver adgang til alle begivenheder på festivalen og giver dig mulighed for at tage en ven med [det kan være forskellige personer til forskellige begivenheder]
MINU 2024 realiseres med støtte fra Nordisk Kulturfond, Statens Kunstfond, Ernst Von Siemens Musikstiftung, Det Obelske Familiefond, A. P. Møller Fonden, William Demant, Augustinus, Frederiksberg Fonden, KODA Kultur, Louis-Hansens Fond, Art Music Denmark, Frederiksberg Kommune, Wilhelm Hansen Fonden, Københavns Kommune, Madetoja Foundation, DMF & Solistforeningen af 1921.
Foto: Naomi Rincon-Gallardo