Portrætkoncert med en af de helt store personligheder i dansk jazz.

"Han synes at holde jazzhistorien i sine hænder."

Sådan skrev Kjeld Frandsen i Berlingske Tidende om Jan Kaspersen.

Og her er Thorbjørn Sjøgrens ord i Politiken: "...jeg er sjældent gået fra en aften med Jan Kaspersens musik uden at være opstemt og stimuleret."

Kom selv og oplev Jan Kaspersen til en unik portrætkoncert, hvor man for første gang i mange år bl.a. kan høre Kaspersens personlige fortolkninger af Erik Satie.


AFTENENS PROGRAM:
Dørene åbner kl. 19:30 og koncerten går i gang kl. 20.

Første sæt: Kaspersen spiller Satie
Til første del af koncerten vil publikum for første gang i mange år kunne høre Kaspersen spille numrene fra sin bedst sælgende plade nogensinde: Udgivelsen fra 1986, hvor Kaspersen spiller musik af den franske komponist Satie. Det sidste nummer på pladen, ”Fem beskrivelser af en sjælden fugl”, var Kaspersens egen komposition, inspireret af Satie. Pladen blev en succes med 10.000 solgte eksemplarer. ”Jeg møder stadig folk på gaden og i supermarkedet, der fortæller mig, hvor glade de er for indspilningen”, fortæller Jan Kaspersen.

Første sæt del 2: Jazzimprovisationer med Jungle Money Trio
Herefter er der freeform jazz-improvisationer med Jungle Money Trio: Jan Kaspersen (klaver), Peter Friis Nielsen (el-bas) og Claus Bøje (trommer). Peter Friis Nielsen og Jan Kaspersen har kendt hinanden siden de begyndte at spille musik sammen i 1965 i Brønshøj.
”Vi spiller fuldstændigt improviseret musik, grebet i øjeblikket, så folk må være forberedt på det uforberedte”, siger Jan Kaspersen. ”Det kræver en masse forberedelse at være uforberedt. Man skal kunne sit instrument ud over det sædvanlige”.

Andet sæt: Jan Kaspersen Kvartet
Til slut spiller kvartetten Jan Kaspersen Kvartet: Jan Kaspersen (klaver og kapelmester), Bob Rockwell (sax), Peter Danstrup (bas) og Øle Rømer (trommer), som har spillet sammen i mere end tre årtier og har opbygget et enestående sammenspil samt et repertoire, der stadig udvides med nye kompositioner af Kaspersen. Og så er Thelonious Monk og Duke Ellington stadig med i billedet - sammen med en jazzstandard eller to. Her er masser af legeplads i musikken, der giver de fire musikere rig lejlighed til at udfordre hinanden (og publikum).


Interview med Jan Kaspersen
”Hvis man tror, at jazz er noget med tudsegamle mennesker med spindelvæv i brillen, der sidder med pibe og islandsk sweater og spiller banjo og basun, mens de drikker bajer, så tager man grueligt fejl”, siger Jan Kaspersen.

Den 71-årige komponist og pianist er blevet kaldt ”en af dansk jazz’ store personligheder” (Kjeld Frandsen, Berlingske Tidende), ”en veritabel publikumsmagnet (Jørgen Siegumfeldt, Berlingske Tidende” og ”en stjerne, der fortjener stor international anerkendelse” (Jytte Kjærgaard, B.T.) - og torsdag den 11. juli kan man under Copenhagen Jazz Festival opleve ham i en portrætkoncert i kulturhuset KU.BE, hvor spændvidden i Kaspersens 50 år lange musikkarriere foldes ud.

Kaspersen har altid har ladet sig inspirere af mange forskellige musikgenrer og epoker:

”Da jeg spillede i bandet Blue Sun, som blev grundlagt i 1969, trak vi lige så meget på indisk og afrikansk musik som på Jimi Hendrix og John Coltrane”, siger Kaspersen. ”Nogle af mine største forbilleder, Duke Ellington og Thelonious Monk, er jazzmusikere. Men jeg kan også godt lide Stravinsky.”

I det hele taget kalder Kaspersen jazz et ”umuligt ord”, der ligesom rock og klassisk er så bredt et begreb, at det har mistet sin betydning. Der er gået opløsning i genrerne, specielt inden for de sidste 20 år, siger han. ”Og det er ikke bare jazzen, der har modtaget inspiration fra rock og klassisk - det er også gået den anden vej. Ravel har også elementer fra jazz i sine værker”, siger Kaspersen.

Selv har Kaspersen altid gået sin egen vej gennem musiklandskabet: ”Selvfølgelig har jeg rødder i jazzmusikken, men jeg vil helst bare kalde dét, jeg spiller, for musik. Jeg prøver at udforske det musikalske sprog, ligesom en forfatter udforsker sproget”.


Jan Kaspersen
- har boet på Frederiksberg siden 1979.
- har studeret klaverspil hos bl.a. Duke Jordan, Kjell Olson og Herman D. Koppel samt jazzteori hos George Russell.
- har bl.a. modtaget DJBFAs komponistpris i 1987 og Statens Kunstfonds livsvarige ydelse fra 1998
- spillede i jazz-rock-fusionsmusik-bandet Blue Sun fra 1969-72, som opvarmede for Jimi Hendrix i KB Hallen i september 1970.
- samarbejde med Lone Kellerman og Dan Turèll i 70erne
- indspillede som den første danske jazzmusiker et album med Thelonious Monk-kompositioner i 1986
- har komponeret omkring 400 værker til sine egne ensembler siden begyndelsen af 70'erne
- har desuden skrevet musik til over 30 film- og teaterforestillinger, fra Shakespeare til ny dansk dramatik.

Type
Koncert
Dato og Tidspunkt
11. juli 2019Kl. 20:00 til 23:00
Sted
Performance
Pris
175 kr. inkl. gebyr